Нацртом Изборног закона Републике Српске предвиђено: Чланови Републичке изборне комисије неће одговарати ни кривично ни грађански за поступке


Нацртом изборног закона Републике Српске предвиђено је увођење нових технологија које би унаприједиле "интегритет изборног процеса", што опозиционе странке траже већ дуже вријеме. Међутим, доношењем закона то се не би десило аутоматски.
Како пише у Нацрту, Републичка изборна комисија и надлежни за спровођење избора обезбјеђују и користе видео надзор како би се осигурало да гласање буде тајно и да се врши лично, гласањем.

Затим председник или члан бирачког одбора утврђује идентитет бирача на основу важећег личног документа.

- Председник или члан бирачког одбора утврђује идентитет бирача скенирањем важећег личног документа путем уређаја за очитавање биометријских података . Након тога, отисак прста се верификује помоћу биометријског читача отиска прста. Идентитет лица које због инвалидитета не може да покаже отисак прста или које из другог оправданог разлога нема биометријски отисак прста код надлежног републичког органа, утврђује се само на основу важећег личног документа – каже се у документу. 

Када је у питању пребројавање, РИК би донео прописе за ручно и бројање коришћењем изборних технологија.

– Републичка изборна комисија може поништити резултате гласања на бирачком месту на којем је након поновног бројања гласачких листића утврђено да постоји неслагање резултата добијених ручним и електронским пребројавањем гласачких листића – предвиђено је Предлогом закона. који би ускоро по хитном поступку могао да се нађе у Народној скупштини .

Међутим, у прелазним и завршним одредбама наводи се да ће примена одредаба овог закона које се односе на увођење изборних технологија, што подразумева електронско пребројавање гласачких листића и електронску идентификацију бирача, почети „када се за то стекну сви услови”.

– Стицање техничких услова подразумева израду студије изводљивости, набавку неопходне опреме и реализацију пилот пројекта, као и све друге додатне активности у циљу обезбеђивања интегритета и функционалности изборних технологија у изборном процесу. Републичка изборна комисија посебним актом утврђује стицање техничких услова за почетак примене изборних технологија у изборном процесу у Републици Српској, о чему доставља информације Народној скупштини Републике Српске - нацрт гласи.

Како је саопштено из владајуће коалиције у Српској, овим законом регулише се избор представника Народне скупштине и делегата Вијећа народа РС, предсједника и потпредсједника Републике, делегата Дома народа Босне и Херцеговине. из РС, одборници Скупштине града, одборници Скупштине општине, избор и опозив градоначелника и начелника општина, избор чланова Савјета мјесне заједнице.

Укратко, све оно што ЦИК БиХ ради сада када спроводи изборе на територији цијеле БиХ, за све нивое, предвиђено је у надлежностима Републичке изборне комисије када спроводи изборе за ниво РС и за локалне ниво. Она би на крају потврдила и објавила резултате избора у „Службеном гласнику РС”.

Из тог разлога је предвиђено да, ступањем на снагу новог Изборног закона РС, престане да важи стари закон, као и одредбе Изборног закона БиХ и одлука Уставног суда БиХ. којима се уређују избори на нивоу РС, као и друге одредбе које се односе на изборе законодавне, представничке и извршне власти у Републици Српској.

Ниједна од затворених листа

Иако се лидер СНСД-а Милорад Додик у јавности залагао да посланички и одборнички мандат освојени на изборима треба да припадну странци , а не појединцу, како би се смањила политичка корупција – Нацртом Изборног закона РС то није предвиђено. У њему се наводи да мандат припада изабраном носиоцу мандата, а не политичкој странци, коалицији или листи независних кандидата која га је предложила на кандидатској листи. Ако иступи из странке или коалиције, постаје самостални одборник, односно посланик.


Као и до сада, избори на оба нивоа власти у РС заказани су за прву недјељу октобра, сваке четврте године, осим ако се овај датум не поклопи са обиљежавањем вјерског празника једног од конститутивних народа Српске. Или прве недеље после тога.

Органи надлежни за спровођење избора у РС били би: Републичка изборна комисија, Градска и општинска изборна комисија и Бирачки одбор. Члан РИК-а се бира на седам година. РИК има предсједника и шест чланова, из три народа и других, које бира НСРС.

– Чланови Републичке изборне комисије неће одговарати ни кривично ни грађанско за поступке који се воде у оквиру својих послова и обавеза, утврђених овим и другим законима – предвиђа закон.

Бирачки списак

За спровођење избора Српска би имала свој бирачки списак. Саставља се и води на основу података из службене евиденције о пребивалишту и боравишту држављана Републике Српске и Босне и Херцеговине коју води МУП РС, других јавних исправа и службених евиденција о држављанима Републике Српске. и Босне и Херцеговине води Републичка изборна комисија и други надлежни органи и на основу јавних исправа и података добијених непосредно од грађана. Могло би се гласати у РС, поштом и у дипломатским представништвима БиХ.

Док о жалбама на рад ЦИК-а БиХ одлучује Апелационо вијеће Суда БиХ, овим законом је прописано да се жалбе на одлуке РИК-а подносе Врховном суду Српске. Дужан је да одлуку донесе у року од три дана од дана пријема жалбе.

Забрана злоупотребе ресурса

Као и Изборни закон БиХ, закон РС такође предвиђа забрану злоупотребе јавних ресурса у кампањи. Злоупотреба подразумева: укључивање државних службеника који су подређени кандидату у обављању послова током радног времена у циљу унапређења кандидата или политичких субјеката; коришћење просторија јавних установа и органа за предизборне активности ако коришћење истих просторија није загарантовано другим кандидатима и политичким субјектима под истим условима; коришћење средстава комуникације , информационих услуга, канцеларијске опреме јавних установа и органа за изборну кампању; коришћење превозних средстава у власништву државних, ентитетских, градских, кантоналних или општинских органа и организација без накнаде или уз снижене накнаде за активности кампање...

- Ова одредба се не односи на превоз лица која су посебно заштићена у складу са законом, који се обавља у оквиру мера безбедности које се примењују у односу на високе функционере који подлежу службеној заштити коју пружају надлежни органи када вршење службене дужности или поступање по службеној дужности – записано је у закону.

Регулисан је и начин опозива (градских) градоначелника у Српској. Начелнику општине се опозива, односно престаје му мандат ако је у поступку опозива било више од 50 одсто од укупног броја важећих гласачких листића за његову опозив.

Такође, имовински картони изабраних функционера не би се достављали ЦИК-у, већ РИК-у РС, у року од 30 дана од дана објављивања овјере мандата у "Службеном гласнику Републике Српске".

ЗАКОН ЧЕКА ОПОЗИЦИЈУ НА ПРОТОКОЛ

Као што је познато, на скуп који је 8. јануара организовао предсједник НСРС Ненад Стевандић нико из опозиционих партија у Српској није дошао. Њихов став је да Додик на овај начин "показује да не жели поштене и поштене изборе" јер је у Парламентарној скупштини БиХ у току измјена Изборног закона БиХ који предвиђа увођење нових технологија на изборе. Како Српскаинфо сазнаје, Стевандић је копије Нацрта изборног закона РС оставио на протоколу Народне скупштине, у случају да опозиционари ипак желе да га прочитају.



Post a Comment

Новија Старијa77